Den ydre skal fremstilles ved at bruge mere hærdede fibre og en ny harpiks, der giver den større stivhed; trods dette er dens vægt faldet med ca. 30 gram.
Takket være den nye skal er der nu mere plads mellem pilotens mund og hagebeskyttelsen (+ 3 mm). Visirlåsesystemet er også nyt, der stammer fra de hjelme, der bruges i formel 1; et speciel greb giver dig mulighed for at låse op og åbne visiret med et enkelt klik eller helt ved hjælp af en enkelt finger.
For at øge stabiliteten ved høje hastigheder er de øverste lufttransportører nu længere end 20 mm, og takket være de nye luftindtag øges også mængden af luft, der formår at komme ind i hjelmen (+ 11%), for bedre ventilation på varme dage.
Den indvendige foring, er fuldstændigt aftagelig og er lavet med det nye “Eco-pure” materiale, blødere end det foregående, antibakterielt og allergivenligt.
De nye interiører har justerbare tykkelser, så enhver rytter kan finde den perfekte pasform. Derudover nyder Arai RX-7V dobbelt godkendelse, ECE 22-05 og Snell